Jakie zadania z zakresu statystyki i rachunku prawdopodobieństwa mogą pojawić się na egzaminie ósmoklasisty 2024?
Choć dla wielu uczniów hasła „statystyka opisowa”, „kombinatoryka” oraz „rachunek prawdopodobieństwa” brzmią groźnie, to należy pamiętać, że w szkole podstawowej i na egzaminie ósmoklasisty te działy matematyki pojawiają się w bardzo podstawowym zakresie. W wymaganiach egzaminacyjnych określane są jako „elementy statystyki opisowej” oraz „wprowadzenie do kombinatoryki i rachunku prawdopodobieństwa”. Zatem ósmoklasisto, zachowaj spokój 😉, zaraz wyjaśnię na czym te „elementy” i „wprowadzenie” polegają.
Wymagania egzaminacyjne – statystyka
W aktualnych wymaganiach egzaminacyjnych w kategorii „Odczytywanie danych i elementy statystyki opisowej” znajdują się dwa punkty. Pierwszy z nich dotyczy odczytywania i interpretacji danych przedstawionych w tekstach, za pomocą tabel oraz różnego rodzaju diagramów i wykresów. Gdy już mamy odczytane dane, to możemy przejść do „elementów statyki opisowej”, a właściwie do jednego „elementu” jakim jest obliczanie średniej arytmetycznej. I o tym jest właśnie mowa w punkcie drugim.
Średnia arytmetyczna na egzaminie ósmoklasisty
Aby obliczyć średnią arytmetyczną kilku wartości wystarczy je dodać i sumę podzielić przez ilość tych wartości. Najprostszy typ zadania z zakresu statystyki na egzaminie ósmoklasisty polega właśnie na podstawieniu do wzoru na średnią arytmetyczną wartości podanych w treści albo przedstawionych w tabeli czy na diagramie. Nieco trudniejsze zadanie to takie, w którym dana jest średnia arytmetyczna, jedna z wartości jest nieznana, natomiast mamy podaną sumę albo średnią pozostałych wartości. Jak rozwiązać tego typu zadania tłumaczę na filmie zamieszczonym poniżej. Jak przekonasz się oglądając, schemat rozwiązania jest prosty i możesz zastosować go w każdym tego typu zadaniu.
Wymagania egzaminacyjne – kombinatoryka i rachunek prawdopodobieństwa
Pierwsze z wymagań egzaminacyjnych dotyczy kombinatoryki i mówi o wyznaczaniu i zliczaniu obiektów, które mają określoną własność. Jeśli to brzmi niezrozumiale, podam przykład: ile jest takich ścianek na sześciennej kostce, na których jest parzysta liczba oczek? Są trzy: z dwoma, czterema i sześcioma oczkami. Drugie z wymagań dotyczy już rachunku prawdopodobieństwa i jest tu mowa o prostym doświadczeniu losowym (np. rzut kostką) i obliczeniu prawdopodobieństwa zdarzenia, np. polegającego na tym, że w rzucie kostką wypadnie parzysta liczba oczek.
Obliczanie prawdopodobieństwa
Kontynuujmy powyższy przykład z kostką. Ponieważ są trzy opcje, że wypadnie parzysta liczba oczek (2,4 lub 6), a wszystkich możliwości jest 6 (1,2,3,4,5 lub 6), to prawdopodobieństwo zdarzenia polegającego na tym, że wpadnie parzysta liczba oczek wynosi 3/6 czyli ½. Oprócz wspomnianego w przykładzie rzutu kostką, w zadaniach tego typu często pojawia się losowanie kul w różnych kolorach.
Jakich zadań z obliczaniem prawdopodobieństwa nie będzie na egzaminie ósmoklasisty w 2024 r?
Jak czytamy w wymaganiach egzaminacyjnych, obliczanie prawdopodobieństwa będzie dotyczyło jedynie prostych doświadczeń losowych. Na egzaminie nie będzie zatem zadań o rzucie dwiema kostkami, losowaniu dwóch elementów ze zwracaniem ani też losowaniu dwóch elementów bez zwracania.
Mam nadzieję, że informacje zawarte w tym artykule były dla Ciebie przydatne i że rozwiałam Twoje obawy związane ze statystyką, kombinatoryką i rachunkiem prawdopodobieństwa. Udanych przygotowań do egzaminu ósmoklasisty!