Wymagania na egzaminie w 2025 będą się znacząco różniły od tych z poprzedniego roku. Co dokładnie może pojawić się na egzaminie, a nie było wymagane rok temu? Jakich zagadnień na pewno nie będzie?
Podczas dwóch ostatnich lat, wymagania na egzaminie ósmoklasisty były mocno okrojone. Stanowiło to udogodnienie dla uczniów, którzy realizowali ważną część podstawy programowej w warunkach pandemii. Wymagania egzaminacyjne różniły się wówczas od podstawy programowej i nie zawierały wielu zagadnień w niej opisanych.
Tego nie było na poprzednim egzaminie, a teraz będzie wymagane.
Z zakresu liczb są to zagadnienia takie jak np. zamiana liczb zapisanych w systemie dziesiątkowy na system rzymski oraz na odwrót. Ponadto, znajdowanie największego wspólnego dzielnika (NWD) oraz najmniejszej wspólnej wielokrotności (NWW). Inną umiejętnością, którą ósmoklasiści będą musieli mieć opanowaną na egzaminie jest obliczanie wartości bezwzględnej.
Jeśli chodzi o potęgi, w ubiegłym roku wymagania egzaminacyjne nie obejmowały odczytywania i zapisywania liczb w notacji wykładniczej. W 2025 roku będzie to już obowiązywało na egzaminie.
Sporo zmieni się w temacie pierwiastków, bo w ostatnich dwóch latach wymagania były w tym zakresie istotnie zawężone. Na nadchodzącym egzaminie uczeń będzie musiał umieć: obliczać pierwiastek z iloczynu i ilorazu dwóch liczb, wyłączać liczbę przed znak pierwiastka i włączać liczbą pod znak pierwiastka, a także mnożyć i dzielić pierwiastki tego samego stopnia.
W dziale poświęconym wyrażeniom algebraicznym, powróci mnożenie dwumianu przez dwumian, a w procentach dwukrotne podwyżki lub obniżki (w poprzednim roku były jednokrotne).
Z zakresu obliczeń praktycznych, po dwuletniej przerwie wrócą obliczenia kalendarzowe na dniach, tygodniach, miesiącach i latach.
W porównaniu z poprzednim rokiem, olbrzymie zmiany szykują się w wymaganiach dotyczących geometrii. Na egzaminie uczeń będzie rozliczany ze znajomości: twierdzenia o równości kątów wierzchołkowych, zależności między kątami przyległymi, równości kątów odpowiadających i naprzemianległych oraz cech przystawania trójkątów.
Największą zmianą będzie pojawienie się w wymaganiach egzaminacyjnych działu „Koła i okręgi”.
Może wzrosnąć stopień trudności zadań z geometrii przestrzennej , gdyż obliczanie pól i objętości rozszerzone zostanie do przypadków graniastosłupów i ostrosłupów, które nie są prawidłowe.
W ubiegłym roku na egzaminie ósmoklasisty nie było wymagane znajdowanie środka odcinka, którego końce mają dane współrzędne. Z tej umiejętności, a także kilku innych dotyczących układu współrzędnych (patrz Infografiki E8), uczniowie będą rozliczani w 2025 roku.
Czy wymagania w 2025 roku będą identyczne jak przed 2023 rokiem?
Wymagania na egzaminie ósmoklasisty 2025 z pewnością bardziej przypominają te sprzed 3 lat niż z roku poprzedniego, jednak nie są identyczne. Choć po dwuletniej przerwie, następuje powrót do wymagań określonych w podstawie programowej, to ta aktualna nieco różni się od poprzedniej. W nowej wersji np. ograniczono: rozkład na czynniki pierwsze do liczb co najwyżej trzycyfrowych (wcześniej dowolne), podwyżki lub obniżki do co najwyżej dwukrotnych (wcześniej wielokrotne), zaokrąglanie ułamków dziesiętnych do co najwyżej drugiego miejsca po przecinku i to jedynie w sytuacjach praktycznych.
Wymieniłam ułatwienia, ale nie wszystko zmieni się na korzyść ucznia. Tak jak wspomniałam wcześniej, na egzaminie ósmoklasisty 2025 obowiązywał będzie dział „Koła i okręgi”. Choć ten dział był również obecny w dawnej podstawie programowej, to występowało tam zastrzeżenie, że jest przeznaczony do realizacji już po egzaminie. Dlatego zagadnienia dotyczące kół i okręgów nie pojawiały się dawniej na egzaminach. I tu uwaga – jeśli Twoje dziecko przygotowując się do egzaminu rozwiązuje dawne arkusze z egzaminów ósmoklasisty, to nie znajdzie tam zadania o kołach czy okręgach.
Czego nie będzie na egzaminie ósmoklasisty z matematyki w 2025 roku?
Na nadchodzącym egzaminie znikną okrojenia materiału, jakie miały miejsce przez dwa poprzednie lata. Dobra wiadomość dla uczniów jest jednak taka, że wymagania w 2025 będą miały pewne ograniczenia. Na egzaminie nie pojawi się nic z działu „Symetrie”. Te zagadnienia, choć zawarte są w podstawie programowej, przeznaczone są do realizacji już po egzaminie.
Na egzaminie ósmoklasisty nie będzie także zadań, w których występuje skomplikowany rachunek prawdopodobieństwa (patrz Infografiki E8). Choć obowiązywał będzie dział „Koła i okręgi”, to wykluczeniu podlega zagadnienie „Pierścienie”.
Podejrzewam, że Twój ósmoklasista nie będzie zainteresowany czytaniem tego nieco długiego artykułu 😉, dlatego przygotowałam dwie infografiki w formacie pdf. Pierwsza przedstawia zagadnienia, których rok temu nie było, a będą obowiązywały na nadchodzącym egzaminie. Druga pokazuje, czego w 2025 roku nie będzie. Możesz wydrukować te infografiki dla swojego dziecka, tak aby powiesiło je w swoim pokoju.