Jakie zadania z zastosowaniem procentów mogą pojawić się na egzaminie ósmoklasisty 2025? Co uczeń musi opanować zgodnie z obowiązującymi wymaganiami? Jakich zadań z procentami nie będzie? Tego wszystkiego dowiesz się czytając ten artykuł.
Najpierw fundamenty.
Pierwsze z wymagań podstawy programowej określa, że uczeń musi umieć przedstawiać część wielkości jako procent tej wielkości (czyli, że np. połowa to 50%). W praktyce jednak częściej będzie wykorzystywana umiejętność zamiany w drugą stronę – procentów na ułamki (np. 22%=11/50 lub 22% = 0,22). Gdy już, umiemy zamieniać procenty na ułamki i na odwrót, możemy zabierać się za rozwiązywanie zadań z obliczeniami procentowymi.
Trzy typy obliczeń procentowych
Pierwszy typ to obliczanie procentu danej liczby, np. mamy określić ile to jest 45% liczby 80.
Drugi typ to obliczanie jaki procent jednej liczby stanowi druga liczba, jak np. w zadaniu:
„Spośród 60 głosujących 15 zagłosowało na Anię. Jaki procent poparcia uzyskała Ania?”.
Trzeci typ to obliczanie liczby, gdy dany jest jej procent, np.:
„Troje uczniów stanowi 12,5% całej klasy. Ilu jest uczniów w tej klasie?”
Te trzy typy obliczeń zwykle wplatane są w nieco bardziej złożone zadania. Np. trzeba najpierw odczytać dane z diagramu, potem wykonać kilka obliczeń procentowych różnych typów. Tak jest w zadaniu, którego rozwiązanie przedstawiam na tym filmie:
Kontekst praktyczny
Ostatni punkt podstawy programowej mówi o stosowaniu obliczeń procentowych do rozwiązywania problemów w kontekście praktycznym, m.in. w przypadkach dwukrotnych podwyżek i obniżek danej wielkości. Opisane wyżej trzy typy obliczeń procentowych przyjmują tu np. taką formę:
(1) „Koszulka kosztowała 80 zł. Staniała o 20%. Ile kosztuje teraz?”,
(2) „Pan Jan wcześnie zarabiał 5000 zł, teraz jego pensja wynosi 6000 zł. Ile procent podwyżki otrzymał? ” oraz
(3) „Wycieczka po 30-procentowej obniżce kosztuje 3500 zł. Ile kosztowała przed obniżką?”.
Co się zmieni w porównaniu z dwoma poprzednimi latami?
Akurat w przypadku zadań z zastosowaniem procentów wymagania zmieniły się nieznacznie. Jedyna różnica jest taka, że od roku 2025 na egzaminie mogą pojawiać się zadania z dwukrotnymi podwyżkami i obniżkami.
Jakich zadań z procentami nie będzie na egzaminie ósmoklasisty?
Na egzaminie na pewno nie pojawi się zadanie, w którym występują więcej niż dwie zmiany procentowe (podwyżki/obniżki).
Życzę Ci udanych przygotowań do egzaminu. A jeśli chcesz przećwiczyć rozwiązywanie zadań procentowych oraz przygotować się z innych obowiązujących na egzaminie zagadnień, to zapraszam Cię do najnowszej edycji mojego kursu video “Egzamin Ósmoklasisty 2025”.